Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen, ja yhä useampi suomalainen miettii oman sähköauton latausaseman hankkimista kotiin. Sähköauton lataus kotona on kätevää ja taloudellisesti järkevää, mutta oikean latauspisteen valinta voi aiheuttaa päänvaivaa. Ei hätää - tässä tekstissä käydään läpi, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun valitset sähköauton latauspistettä kotiisi.
Kun olet hankkimassa sähköauton latauspistettä kotiisi, valinta voi tuntua ensisilmäyksellä yksinkertaiselta – eikö kaikki latauspisteet ole melkein samanlaisia? Ei aivan. Oikein valittu latauspiste parantaa arjen sujuvuutta ja voi pitkässä juoksussa säästää rahaa. Sähköauton lataus kotona on edullista verrattuna julkisiin latauspisteisiin, ja omalla kotilatausasemalla varmistat, että auto on aina valmiina lähtöön.
Epäsopivat latauspisteet voivat olla liian tehottomia autosi tarpeisiin, aiheuttaa paloturvallisuusriskejä tai turhia kustannuksia ominaisuuksista, joita et tarvitse.
Kyllä, sähkö- tai hybridiautoa voi ladata tavallisesta pistorasiasta, mutta se ei ole aina optimaalinen tapa.
Pistorasiasta ladattaessa sähköauton akku latautuu hyvin hitaasti, koska tavallinen kotipistorasia (230V, 10-16A) ei tarjoa kovin suurta lataustehoa (yleensä noin 2–3,7 kW). Tämän vuoksi täyssähköauton akun lataaminen tyhjästä täyteen voi kestää useita tunteja, jopa yli yön tai pidempään. Plug-in hybridit, joissa on pienempi akku, latautuvat nopeammin.
Latausaseman valintaan voi vaikuttaa myös asiakkaan sähköauton sisäänrakennettu laturi. Joissakin tapauksissa auton laturi saattaa rajoittaa lataustehoa, esimerkiksi niin, että se pystyy ottamaan vastaan enintään 11 kW. Tällöin, vaikka latausasema tarjoaisi 22 kW, auto hyödyntäisi siitä vain 11 kW verran. Useimmille kotitalouksille 11 kW latausteho on riittävä.
Tavallinen pistorasia ei ole suunniteltu jatkuvalle suurtehoiselle käytölle. Jos käytät pistorasiaa auton lataamiseen, on tärkeää varmistaa, että pistorasia ja siihen liittyvät sähköt ovat kunnossa ja sopivat pitkäaikaiseen lataukseen. Vanhemmat pistorasiat voivat ylikuumentua tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa oikosulkuja.
Kotilatausasemalla lataus on tehokkaampaa ja turvallisempaa, koska se on suunniteltu nimenomaan sähköauton lataukseen.
Latausaseman valintaan ja asennukseen vaikuttavat muun muassa kiinteistön pääsulakkeen koko, lämmitysjärjestelmä, muut sähkölaitteet sekä latauslaitteen sijoituspaikka. 11 kW latausasema voidaan yleensä asentaa mihin tahansa kiinteistöön, mutta usein tarvitaan dynaaminen kuormanhallinta pääsulakkeiden suojaamiseksi tai lataustehoa on rajoitettava turvalliselle tasolle.
Tyypillisesti omakotitaloissa on 3x25A pääsulakkeet, jolloin käytettävissä on 17 kW. Tällöin latausasema asennetaan 11 kW teholle. Jos sähkönkäyttö on suurta tai talossa on sähkölämmitys, dynaaminen kuormanhallinta on suositeltavaa asentaa. Kuormanhallintalaite asennetaan sähköpääkeskukseen ja se säätelee automaattisesti lataustehoa estäen sulakkeiden ylikuormituksen.
22 kW lataus kotona on mahdollista, jos kiinteistössä on vähintään 3x50A pääsulakkeet. Tällainen asennus vaatii paksummat kaapelit, mikä voi nostaa urakan kustannuksia. Monissa latausasemissa on 22 kW tuki, mutta usein asennus tehdään 11 kW sulakkeiden rajoitusten vuoksi.
Latausliitin voi vaihdella auton ja sähköauton latauspisteen mukaan. Useimmissa Euroopassa myytävissä sähköautoissa käytetään Type2 -liitintä. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, mikä liitin sopii parhaiten omaan autoon.
Ensimmäisissä sähköautoissa käytettiin Type1-liitintä, ja sitä löytyy yhä joistakin uudemmista Euroopan ulkopuolelta tulevista autoista sekä hybrideistä. Type1-liittimen haittapuolena on sen hidas latausnopeus.
Latauskaapelin pituus on tärkeä käytännöllisyyden kannalta. Varmista, että kaapeli yltää helposti auton latausporttiin ilman, että sinun tarvitsee siirtää autoa erikseen latausta varten.
Lyhyt kaapeli on siistimpi, mutta pitkä kaapeli voi olla kätevämpi, jos auton paikka vaihtelee tai ladattavia autoja on useampi.
Latauspisteen olisi hyvä sijaita lähellä paikkaa, johon auto yleensä pysäköidään, kuten autotalliin tai autokatokseen. Näin latauskaapeli on helppo yhdistää autoon ilman pitkää johtoa. Jos auto pysäköidään ulos, latauspiste kannattaa sijoittaa säänkestävästi ulkoseinälle tai katoksen alle.
Sähköauton lataamiseen on kolme yleistä tapaa: Mode 2, Mode 3 ja Mode 4.
Sähköauton latausaikaan vaikuttavat muun muassa auton ja akun tyyppi, käytettävä latauskaapeli, latausmenetelmä sekä virtalähde. Useimmiten sähköauton lataus kestää muutamasta tunnista yli kymmeneen tuntiin.
Sähköauton lataus pistorasiasta kestää hyvin kauan, jopa 8-12 tuntia tyhjästä täyteen. Pistorasiasta saatava virta on hyvin pieni, ja se ylikuumenee herkästi näin pitkästä latauksesta. Mikäli ladattava auto on hybridi, pistorasiasta lataaminen on tavallisempaa.
Tyypillisillä omakotitalojen 3x25A pääsulakkeilla sähköauton latauspisteestä auton voi saada tyhjästä täyteen noin 1-6 tunnissa.
Pikalatureita on monesti ajomatkojen varsilla, jotta auto saadaan nopeasti ja tehokkaasti takaisin liikenteeseen. Pikalaturilla auton akun saa 80 %:iin jopa 15 - 60 minuutissa.
On tärkeää valita latauspiste, joka täyttää kaikki turvallisuusmääräykset ja sertifioinnit. Laadukkaat latauspisteet ovat suojattuja ylikuumenemiselta ja paloturvallisuusriskeiltä, mikä takaa turvallisen käytön.
Jätä latauspisteen asennus sähköalan ammattilaiselle, jotta latauspiste tai sähköauto ei vahingoitu tee-se-itse virityksistä.
Nykyään monissa latauspisteissä on älyominaisuuksia, kuten etäohjaus, aikataulutus ja energian optimointi. Älylataus voi olla erityisen hyödyllinen, jos haluat seurata ja optimoida energiankulutustasi tarkasti. Voit esimerkiksi ajastaa latauksen halvimmille sähkön hintatunneille tai hallita latausta etänä mobiilisovelluksen kautta.
Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latauspiste säätää käyttämänsä energian määrän suhteessa kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteettiin. Esimerkiksi yöaikaan monet muut sähkölaitteet eivät ole käytössä, jolloin latauspiste voi käyttää sähköä tehokkaammin.
Latauspisteet voidaan yhdistää aurinkopaneeleihin, jotka tuottavat sähköä auringonvalosta. Aurinkopaneelit asennetaan usein joko latauspisteen katolle tai läheiseen alueeseen. Jos aurinkoenergiaa tuotetaan enemmän kuin mitä välittömästi tarvitaan, ylijäämäsähkö voidaan varastoida akkujärjestelmiin. Tällöin latauspiste voi käyttää aurinkoenergiaa myös silloin, kun aurinko ei paista, esimerkiksi öisin tai pilvisinä päivinä.
Oikean sähköauton latauspisteen valinta kotiin riippuu monista tekijöistä: kuinka paljon ajat, millainen autosi on, millaista tehoa tarvitset ja millaisia ominaisuuksia arvostat. Kun latausteho, latausliitin ja kaapelin pituus on mietitty oman arjen ja auton tarpeiden mukaan, lataaminen on sujuvaa ja mukavaa. Lisäksi latauspisteen turvallisuus ja mahdolliset älyominaisuudet kannattaa ottaa huomioon.
Olit sitten satunnainen autoilija tai sähköautoilun intohimoinen puolestapuhuja, huolellisesti valittu ja asennettu latauspiste kotiin on investointi, joka maksaa itsensä takaisin kätevyydellä ja säästöillä.
Kotilataus tekee sähköautoilusta huolettomampaa ja säästää sekä aikaa että rahaa. Toimitamme sinulle älykkään ja tehokkaan amina S -latausaseman asennettuna, kiinteään hintaan 1 659 €.
Paketti sisältää kaiken olennaisen:
Lataa autosi kotona turvallisesti ja tehokkaasti juuri silloin kun sinulle sopii. Tutustu pakettiin ja tilaa omasi!