Siirry sisältöön

Näin valitset oikean sähköauton latauspisteen kotiisi

Sähköauton latauspisteen valinta

Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen, ja yhä useampi suomalainen miettii oman sähköauton latausaseman hankkimista kotiin. Sähköauton lataus  kotona on kätevää ja taloudellisesti järkevää, mutta oikean latauspisteen valinta voi aiheuttaa päänvaivaa. Ei hätää - tässä tekstissä käydään läpi, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon, kun valitset sähköauton latauspistettä kotiisi.

Miksi latauspisteen valinta on tärkeää?

Kun olet hankkimassa sähköauton latauspistettä kotiisi, valinta voi tuntua ensisilmäyksellä yksinkertaiselta – eikö kaikki latauspisteet ole melkein samanlaisia? Ei aivan. Oikein valittu latauspiste parantaa arjen sujuvuutta ja voi pitkässä juoksussa säästää rahaa. Sähköauton lataus kotona on edullista verrattuna julkisiin latauspisteisiin, ja omalla kotilatausasemalla varmistat, että auto on aina valmiina lähtöön.

Epäsopivat latauspisteet voivat olla liian tehottomia autosi tarpeisiin, aiheuttaa paloturvallisuusriskejä tai turhia kustannuksia ominaisuuksista, joita et tarvitse.

Tarvitsetko latauspisteen vai riittääkö tavallinen pistorasia?

Kyllä, sähkö- tai hybridiautoa voi ladata tavallisesta pistorasiasta, mutta se ei ole aina optimaalinen tapa.
Pistorasiasta ladattaessa sähköauton akku latautuu hyvin hitaasti, koska tavallinen kotipistorasia (230V, 10-16A) ei tarjoa kovin suurta lataustehoa (yleensä noin 2–3,7 kW). Tämän vuoksi täyssähköauton akun lataaminen tyhjästä täyteen voi kestää useita tunteja, jopa yli yön tai pidempään. Plug-in hybridit, joissa on pienempi akku, latautuvat nopeammin.

Latausaseman valintaan voi vaikuttaa myös asiakkaan sähköauton sisäänrakennettu laturi. Joissakin tapauksissa auton laturi saattaa rajoittaa lataustehoa, esimerkiksi niin, että se pystyy ottamaan vastaan enintään 11 kW. Tällöin, vaikka latausasema tarjoaisi 22 kW, auto hyödyntäisi siitä vain 11 kW verran. Useimmille kotitalouksille 11 kW latausteho on riittävä.

Tavallinen pistorasia ei ole suunniteltu jatkuvalle suurtehoiselle käytölle. Jos käytät pistorasiaa auton lataamiseen, on tärkeää varmistaa, että pistorasia ja siihen liittyvät sähköt ovat kunnossa ja sopivat pitkäaikaiseen lataukseen. Vanhemmat pistorasiat voivat ylikuumentua tai pahimmassa tapauksessa aiheuttaa oikosulkuja.

Kotilatausasemalla lataus on tehokkaampaa ja turvallisempaa, koska se on suunniteltu nimenomaan sähköauton lataukseen.

Latausteho: 11 kW, 17 kW vai 22 kW?

Latausaseman valintaan ja asennukseen vaikuttavat muun muassa kiinteistön pääsulakkeen koko, lämmitysjärjestelmä, muut sähkölaitteet sekä latauslaitteen sijoituspaikka. 11 kW latausasema voidaan yleensä asentaa mihin tahansa kiinteistöön, mutta usein tarvitaan dynaaminen kuormanhallinta pääsulakkeiden suojaamiseksi tai lataustehoa on rajoitettava turvalliselle tasolle.

Tyypillisesti omakotitaloissa on 3x25A pääsulakkeet, jolloin käytettävissä on 17 kW. Tällöin latausasema asennetaan 11 kW teholle. Jos sähkönkäyttö on suurta tai talossa on sähkölämmitys, dynaaminen kuormanhallinta on suositeltavaa asentaa. Kuormanhallintalaite asennetaan sähköpääkeskukseen ja se säätelee automaattisesti lataustehoa estäen sulakkeiden ylikuormituksen.

22 kW lataus kotona on mahdollista, jos kiinteistössä on vähintään 3x50A pääsulakkeet. Tällainen asennus vaatii paksummat kaapelit, mikä voi nostaa urakan kustannuksia. Monissa latausasemissa on 22 kW tuki, mutta usein asennus tehdään 11 kW sulakkeiden rajoitusten vuoksi.

Millainen latausliitin sähköauton latauspisteeseen kannattaa valita?

Latausliitin voi vaihdella auton ja sähköauton latauspisteen mukaan. Useimmissa Euroopassa myytävissä sähköautoissa käytetään Type2 -liitintä. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, mikä liitin sopii parhaiten omaan autoon.

Ensimmäisissä sähköautoissa käytettiin Type1-liitintä, ja sitä löytyy yhä joistakin uudemmista Euroopan ulkopuolelta tulevista autoista sekä hybrideistä. Type1-liittimen haittapuolena on sen hidas latausnopeus.

Latauskaapelin pituus ja sijoittelu sähköauton latauksessa

Latauskaapelin pituus on tärkeä käytännöllisyyden kannalta. Varmista, että kaapeli yltää helposti auton latausporttiin ilman, että sinun tarvitsee siirtää autoa erikseen latausta varten.

Lyhyt kaapeli vai pitkä kaapeli?

Lyhyt kaapeli on siistimpi, mutta pitkä kaapeli voi olla kätevämpi, jos auton paikka vaihtelee tai ladattavia autoja on useampi.

Latauspisteen olisi hyvä sijaita lähellä paikkaa, johon auto yleensä pysäköidään, kuten autotalliin tai autokatokseen. Näin latauskaapeli on helppo yhdistää autoon ilman pitkää johtoa. Jos auto pysäköidään ulos, latauspiste kannattaa sijoittaa säänkestävästi ulkoseinälle tai katoksen alle.

Sähköauton erilaiset lataustavat - Mode 2, Mode 3 ja Mode 4

Sähköauton lataamiseen on kolme yleistä tapaa: Mode 2, Mode 3 ja Mode 4.

  • Mode 2 tarkoittaa sähköauton lataamista tavallisesta kodin pistorasiasta mukana tulevalla laturilla, jota kutsutaan myös matka- tai sukolaturiksi. Toinen pää laturista laitetaan seinäpistorasiaan ja toinen autoon. Tämä tapa on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön, koska pistorasia voi kuumentua liikaa ja aiheuttaa paloturvallisuusriskin, jos sitä käytetään jatkuvasti.
  • Mode 3 on suositeltu tapa ladata sähköautoa kotona. Tässä käytetään kiinteää latausasemaa, joka on asennettu esimerkiksi kotiin tai parkkipaikalle. Kiinteä latausasema on turvallinen ja nopea, sillä siinä on tehokkaammat kaapelit ja vikavirtasuojat, jotka estävät sähköhäiriöt. Se auttaa myös pitämään auton akun kunnossa pitkässäkin käytössä.
  • Mode 4 tarkoittaa pikalatausta, jossa auton akku ladataan nopeasti julkisilla latausasemilla. Pikalatausasemien teho on paljon suurempi kuin kotilatausasemien, mikä mahdollistaa akun täyttymisen lyhyessä ajassa. Kaikki autot eivät kuitenkaan sovellu pikaladattaviksi, ja pikalataus voi olla kalliimpaa kuin hitaampi lataus kotona. Jos autossasi on oikeanlainen latausliitin, voit hyödyntää Mode 4 -lataustapaa.

Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?

Sähköauton latausaikaan vaikuttavat muun muassa auton ja akun tyyppi, käytettävä latauskaapeli, latausmenetelmä sekä virtalähde. Useimmiten sähköauton lataus kestää muutamasta tunnista yli kymmeneen tuntiin.

Lataaminen pistorasian kautta:

Sähköauton lataus pistorasiasta kestää hyvin kauan, jopa 8-12 tuntia tyhjästä täyteen. Pistorasiasta saatava virta on hyvin pieni, ja se ylikuumenee herkästi näin pitkästä latauksesta. Mikäli ladattava auto on hybridi, pistorasiasta lataaminen on tavallisempaa.

Lataaminen kodin latausasemalla:

Tyypillisillä omakotitalojen 3x25A pääsulakkeilla sähköauton latauspisteestä auton voi saada tyhjästä täyteen noin 1-6 tunnissa.

Lataus pikalaturilla:

Pikalatureita on monesti ajomatkojen varsilla, jotta auto saadaan nopeasti ja tehokkaasti takaisin liikenteeseen. Pikalaturilla auton akun saa 80 %:iin jopa 15 - 60 minuutissa.

sahkoauton-lataaminen

Latauspisteen turvallisuus ja sertifioinnit

On tärkeää valita latauspiste, joka täyttää kaikki turvallisuusmääräykset ja sertifioinnit. Laadukkaat latauspisteet ovat suojattuja ylikuumenemiselta ja paloturvallisuusriskeiltä, mikä takaa turvallisen käytön.

Jätä latauspisteen asennus sähköalan ammattilaiselle, jotta latauspiste tai sähköauto ei vahingoitu tee-se-itse virityksistä.

Tarvitsetko älyominaisuuksia sähköauton latausasemaan?

Nykyään monissa latauspisteissä on älyominaisuuksia, kuten etäohjaus, aikataulutus ja energian optimointi. Älylataus voi olla erityisen hyödyllinen, jos haluat seurata ja optimoida energiankulutustasi tarkasti. Voit esimerkiksi ajastaa latauksen halvimmille sähkön hintatunneille tai hallita latausta etänä mobiilisovelluksen kautta.

Dynaaminen kuormanhallinta lisää turvallisuutta sähköauton latauksessa

Dynaaminen kuormanhallinta tarkoittaa, että latauspiste säätää käyttämänsä energian määrän suhteessa kiinteistön sähköjärjestelmän kapasiteettiin. Esimerkiksi yöaikaan monet muut sähkölaitteet eivät ole käytössä, jolloin latauspiste voi käyttää sähköä tehokkaammin.

Aurinkoenergia tekee sähköauton latauksesta ympäristöystävällistä

Latauspisteet voidaan yhdistää aurinkopaneeleihin, jotka tuottavat sähköä auringonvalosta. Aurinkopaneelit asennetaan usein joko latauspisteen katolle tai läheiseen alueeseen. Jos aurinkoenergiaa tuotetaan enemmän kuin mitä välittömästi tarvitaan, ylijäämäsähkö voidaan varastoida akkujärjestelmiin. Tällöin latauspiste voi käyttää aurinkoenergiaa myös silloin, kun aurinko ei paista, esimerkiksi öisin tai pilvisinä päivinä.

Valitse oikea latauspiste juuri sinun tarpeisiisi

Oikean sähköauton latauspisteen valinta kotiin riippuu monista tekijöistä: kuinka paljon ajat, millainen autosi on, millaista tehoa tarvitset ja millaisia ominaisuuksia arvostat. Kun latausteho, latausliitin ja kaapelin pituus on mietitty oman arjen ja auton tarpeiden mukaan, lataaminen on sujuvaa ja mukavaa. Lisäksi latauspisteen turvallisuus ja mahdolliset älyominaisuudet kannattaa ottaa huomioon.

Olit sitten satunnainen autoilija tai sähköautoilun intohimoinen puolestapuhuja, huolellisesti valittu ja asennettu latauspiste kotiin on investointi, joka maksaa itsensä takaisin kätevyydellä ja säästöillä.

Tiestitkö jo, että Aidolta saat sähköauton latauspisteen asennettuna kotiisi?

Tutustu pakettiin ja ota yhteyttä jo tänään!


Sähköauton kotilatauspiste helpottaa arkea

Mitä maksaa sähköauton latauspisteen asennus

Sähköauton kotilatauspisteen hinta koostuu tuotteesta, asennuspalvelusta ja mahdollisista lisätöistä.

Lue lisää

Miksi valita kiinteä hinta ja ammattitaitoinen tekijä kodin sähkösaneeraukseen?

Kodin sähkösaneeraus parantaa asumismukavuutta ja turvallisuutta. Oikea remontti, kiinteä hinta ja laadukas tekijä tuovat mielenrauhaa kotiin.

Lue lisää

Omakotitalon sähkösaneeraus - Miksi pelkkä sähkökeskuksen vaihto ei riitä?

Omakotitalosi sähkökeskus kaipaa päivitystä, mutta onko pelkkä vaihto oikea ratkaisu? Tutustu teknisiin ja turvallisuusseikkoihin, jotka varmasti vaikuttavat päätökseesi.

Lue lisää